Cardinal Theme

اثربخشی آموزش تحلیل رفتار متقابل بر تاب آوری و قدرت تحمل ابهام

نفر از زنان بالای 20 سال از طریق مدارس فرزندانشان در شهر پرند به روش در دسترس انتخاب شدند و به صورت تصادفی در دو گروه گواه و آزمایش قرار گرفتند. هر دو گروه به مقیاس تابآوری کانر و دیویدسون ) 2003 ( و پرسشنامه تحمل ابهام مکلین ( 1993 ( به عنوان پیشآزمون پاسخ دادند. سپس گروه آزمایش در 18 جلسهی 2 ساعته، تحلیل رفتار متقابل را آموزش دیدند، اما گروه گواه هیچ آموزشی را دریافت نکردند. در پایان نیز از هر دو گروه پسآزمون گرفته شد. برای تجزیه و تحلیل دادهها از آمارتوصیفی و کواریانس استفاده شد. نتایج نشان داد که آموزش تحلیل رفتار متقابل بهمیزان 17 ( % p=0/00, eta=0/17 ( و در تابآوری به میزان % 19 ( p=0/00, eta=0/19 ( در قدرت تحمل ابهام زنان، اثر مثبت دارد. بنابراین میتوان از این رویکرد آموزشی در جهت ارتقای تابآوری و قدرت تحمل ابهام در زنان استفاده کرد.


هما نیابتی چرندابی
نازنین عابد